WYCIECZKA PEŁNA WRAŻEŃ

W dniu 09.03.2018r. uczniowie klasy II „b” i II „a” wybrali się do Sztolni Królowej Luizy w Zabrzu. Nasza przygoda jak zawsze zaczęła się pod Szkołą Podstawową nr 1 im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu, gdzie z niecierpliwością wyczekiwaliśmy na godzinę 8.00. Podczas podróży autobusem cała klasa zastanawiała się co będzie na nas czekać na miejscu i czy aby kopalnia nie okaże się zbyt straszna i ciemna. Po przybyciu na miejsce Pan przewodnik podzielił nas na trzy grupy, każda oddział dostał inny kolor kasków oraz latarki, które okazały się bardzo przydatne w czasie naszej podróży. Na samym początku pan przewodnik przybliżył nam określenia jakie używa się w kopalni i wcale nie były one dla nas takie oczywiste. Dowiedzieliśmy się również o zmianach jakie w kopalni zaszły z biegiem lat. Widzieliśmy też maszyny górnicze na przykład kombajn, który w kopalni służy do urabiania węgla, wagoniki oraz wiertnice. Im głębiej wyruszaliśmy w kopalnianą otchłań tym lepiej poznawaliśmy ciężką pracę górników. Tunele czyli wyrobiska całe wybudowane były z węgla i podtrzymywane były balami z drzewa sosnowego, które też miało swoje zadanie w kopalni.  W niektórych miejscach czekały na nas ekstremalne przejścia. Mogliśmy się przekonać, że w tunelach są nie tylko wąskie przejścia ale też bardzo niskie stropy. W czasie zwiedzanie przewodnik opowiadał nam o budowie kopalni  i zagrożeniach jakie czekają na górników.  Mogliśmy uczestniczyć w bardzo pouczającej lekcji o pierwszej pomocy, która z pewnością  na wiele lat pozostanie nam w głowach. Istotnym punktem naszej wycieczki był zjazd windą w głąb kopalni gdzie mogliśmy za pomocą kilofów i łopat urabiać węgiel i transportować go do dalszej eksploatacji.  I choć praca górników okazała się nielekka to w czasie wycieczki świetnie się bawiliśmy.